Днес, между Управляващия орган на ОП "Транспорт" и „Метрополитен" ЕАД беше подписан договорът за финансиране на Етап ІІ на Проекта за разширение на Софийското метро. Договорът беше подписан в присъствието на кмета на гр. София Йорданка Фандъкова.
Етап ІІ на проекта включва цялостното строителство за следните два участъка:
Лот 1 - участък от Линия 2 „ж. к. Обеля - ж. к. Надежда - Пътен възел Надежда", с дължина 4,2 км, 4 метростанции и буферен паркинг под бул.Ломско шосе;
Лот 2 - участък от Линия 1 „ж. к. Младост 1 - Младост 3 - бул. Цариградско шосе" (част от трасето „Младост - Дружба - Летище"), с дължина 2,5 км, 2 метростанции и голям буферен паркинг под бул.Цариградско шосе.
От името на Управляващия орган договорът беше подписан от Ръководителя на Управляващия орган на ОП "Транспорт" и заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, а от името на Бенефициента „Метрополитен" ЕАД, договорът бе подписан от Изпълнителния директор ст.н.с, д-р, инж. Стоян Братоев.
Кметът на гр. София откри церемонията и обясни значението на Проекта за разширение на Софийското метро за Столична община, като благодари за подкрепата на държавните институции и специално на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков, както и на министъра по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев.
Йорданка Фандъкова представи ползите от проекта и подчерта социално-икономическия ефект от ангажирането на 3500 човека, свързани със строителството на двата етапа на метрото. Фирмите, отговорни за изпълнението на строителството са: 9 изпълнители, 23 подизпълнители и още близо 31 фирми, осигуряващи доставки на материали и оборудване.
След пускане на участъците в експлоатация, броят на служителите на метрото ще нарасне с около 600 човека - главно специалисти и инженери, които ще бъдат привлечени предимно от специализирани учебни заведения. В момента се подготвя обучението на новите кадри, което ще продължи до влизане в експлоатация на обектите.
Освен самите метроучастъци, Фандъкова отбеляза и строителството на 4 буферни паркинга по трасето на метрото, като само този, разположен под бул. „Цариградско шосе", е с капацитет от 1300 места. Кметът също така подчерта, че едновременно с изпълнението на Проекта, общината поетапно предвижда реконструкцията на съществуващи амортизирани подлези, които ще са свързани с входните вестибюли на метростанциите (в района на НДК, Централна автогара и Музея „Земята и хората").
От своя страна заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски заяви, че е доволен от включването на Етап II на Проекта за разширение на метрото в Оперативна програма „Транспорт" и се надява на продължаване на успешното сътрудничество между Управляващия орган и Бенефициента - „Метрополитен" ЕАД.
Директорът на „Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев представи напредъка на изпълнението на двата етапа от проекта. Към момента физическото изпълнение на Етап I е 52% от натурите, а за Етап II - 50% (спрямо заложените в графика 47%). Презентацията на инж. Стоян Братоев можете да видите тук.
Участъците от Етап ІІ на проекта са с общ размер на инвестициите 311 млн.евро, в т.ч. 250 млн.евро от ОП "Транспорт" - 200 млн.евро от Кохезионния фонд на Европейския съюз, 50 млн.евро от Националния фонд и 61 млн.евро съфинансиране от Столична община. Договорът включва финансиране на СМР, доставка и монтаж на релсов път и оборудване за системите за управление и функциониране, както и на 18 метровлака за извършваните разширения на метрото. Отделно Столична община финансира реконструкциите на съпътстващата инфраструктура - бул. „Черни връх", подлез до НДК, конструкции на Ларго и др.