На церемония в завода на „Херенкнехт" (Германия), екип от представители на „Метрополитен" ЕАД, инженер-консултатнта по проекта за втори метродиметър и фирмата изпълнител, официално приеха уникална тунелопробивна машина (ТПМ).
Церемонията беше уважена от министър-председателя на Република България Бойко Борисов и финансовия министър на Баден - Вюртенбергер Вили Щeхеле.
Съоръжението струва 15 млн. евро и е специално създадено за строителството на столичното метро от ж. к. „Надежда" до пресечката на булевардите „Витоша" и „Патриарх Евтимий".
Машината е дълга 85 м., а теглото й възлиза на 1 600 т. Техническите й параметри позволяват да се копае със скорост от 9 метра на ден на дълбочина между 9 и 23 метра, в зависимост от характера на почвите и височината на подземните води. Външният диаметър на тунела, прокопан от машината, ще бъде с диаметър 9,4 м., което позволява и двата коловоза да бъдат разположени в един и същи тунел. Предвижда се машината да има непрекъснат трисменен режим на работа. Всяка смяна ще се състои от 35 специално подготвени работници, като 25 от тях ще работят под земята.
ТПМ е специално пригодена за прокопаване на тунели в по-меки почви, което допълнително ще гарантира устойчивостта на сградите, намиращи се над метрото. Тунелите под централната част на София ще се изработят по най-съвременната и безопасна за сградите на повърхноста технология в света. Същевременно чрез използването на подобен тип машина ще се ограничат затрудненията в трафика, което е от огромно значение за София.
Всички компоненти на новата машина са проектирани и изработени в страни от Европейския съюз и притежават необходимите сертификати за качество. Целият период за нейното изработване е отнел повече от десет месеца. Машината е преминала през всички тестови изпитания в завода производител.
След приемането й, ТПМ ще бъде разглобена и транспортирана до България, като се използва пътен и речен транспорт. Очаква се времето за транспорт на всички отделни части да е около два месеца. Първите елементи ще пристигнат в София през м. януари, а последният - през м.февруари 2010 г.
ТПМ ще бъде повторно сглобена на обекта до надлез „Надежда", където за целта ще бъде монтиран 600 - тонен кран. Пълното сглобяване на машината ще отнеме около два месеца и половина,като ще започне в средата на м.януари 2010 г.
Началото на работата по прокарването на тунела е планирана да започне през м. април следващата година и да продължи общо 15 месеца.
Всички дейности по строителството на втори метродиаметър се финансират по линия на Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Транспорт".