Материалът е публикуван в списание „Панорама“, бр. 60, април 2017г.
Софийското метро, което започна да работи през 1998 г., беше разширено през последните години благодарение на серия от проекти, финансирани от ЕС. Сега се добавя трета линия. Целта е метрото да стане основната транспортна система на София, да се намалят задръстванията в българската столица и да се подобрят връзките с други европейски, национални и местни видове транспорт, по-специално с железниците.
Тунелопробивната машина „Витоша“ се използва за разширяване на софийската метромрежа.
"Изправени сме пред много предизвикателства. Трасето преминава под реки, под две функциониращи метролинии и под натоварени булеварди и кръстовища, които не могат да бъдат напълно затворени заради градския трафик. Поради това ние решихме да използваме модерна технология, използвана в Европа през последните години, и да прокопаваме с помощта на 1600-тонна тунелопрокопаваща машина (ТПМ)."
Първата стъпка на разширяването беше изграждането на 6,5-километрова отсечка на линия 2, което беше последвано непосредствено от разширяване на линия 2 с 4,2 km и разширяване на линия 1 с 2,5 km. И двете разширения бяха завършени през 2012 г. и спомогнаха за свързването на големи жилищни зони на София с центъра на града.
Допълнителни разширения бяха направени на линия 1, за да се свържат Международно летище София и Бизнес парк София към метрото. Те заработиха през 2015 г. Линии 1 и 2 имат обща дължина от 40 km и 35 метростанции. Сега започна работата и по първата 7,8 km отсечка от линия 3.
Увеличаване на населението и на задръстванията
Разширяването на линии 1 и 2 на софийското метро беше в отговор на увеличаването на броя на населението и на собствениците на автомобили, и на възникващите поради това задръствания. 6,5-километровата отсечка от линия 2 свързва надлеза „Надежда“ с булевард „Черни връх“. Тя включва седем станции: „Княгиня Мария Луиза“, „Централна ж.п. гара“, „Лъвов мост“, „Сердика II“, „Национален дворец на културата“, „Европейски съюз“ и „Джеймс Баучер“. Бяха изградени и тунели с дължина 4,4 km.
Времето, което се спестява от по-бързото пътуване, се изчислява на 19 300 часа на ден, което се равнява на икономии в размер на 35,27 млн. евро годишно. Връзката направи възможно съкращаването на автопарка на градския транспорт с 30 трамвая и 52 автобуса, което спестява на града около 3,11 млн. евро на година.
Работата по 4,2-километровото удължаване на линия 2 между „Обеля“ и надлеза „Надежда“ включваше изграждането на метростанциите „Ломско шосе“, „Бели Дунав“, „Надежда“ и „Хан Кубрат“, автомобилен паркинг с 600 места и достъп до депо „Обеля“. 2,5-километровото удължаване от станция „Младост I“ до булевард „Цариградско шосе“ включваше изграждане на паркинг за 1 300 превозни средства и две нови станции: „Младост III“ и „Цариградско шосе“. Тези удължавания осигуриха достъп до метрото за още 190 000 жители. Беше осигурено финансиране също и за закупуването на 18 влака.
Лесни връзки до летището и бизнес парка
Третият етап улесни достъпа от летището и бизнес парка до централната бизнес зона. При изграждането на 7,1-километровата отсечка между булевард „Цариградско шосе“ и летището бяха добавени станциите „Дружба“, „Искърско шосе“, „Софийска света гора“ и „Летище София“. На 3,6-километровата отсечка между „Младост I“ и бизнес парка бяха отворени станциите „Александър Малинов“, „Академик Александър Теодоров-Балан“ и „Бизнес парк“.
Тези три етапа създадоха около 3 500 работни места по време на строителството и близо 1 000 души повече бяха наети за извършване на услугите.
Линия 3 — нов кръг за разширяване на мрежата
На първи етап линия 3 ще преминава от булевард „Владимир Вазов“ до улица „Житница“ и ще включва осем станции. Тя ще свързва жилищните комплекси „Сухата река“, „Хаджи Димитър“, „Красно село“, „Славия“, „Белите брези“, „Лагера“, „Хиподрума“ с централната част на София и ще осигурява връзки с „Люлин“, „Младост“, „Обеля“, „Надежда“, „Лозенец“ и „Дружба“ чрез линии 1 и 2. Инвестицията включва също така изграждането на депо и закупуването на 20 метровлака. Очаква се в завършен вид линия 3 да бъде с обща дължина 16 km, с 19 станции, с което дължината на линиите от мрежата ще стане 56 km, а броят на станциите — 53 до 2020 г.
Над половин милиона души на ден използват софийското метро в момента, а със завършването на първия етап от линия 3 тази цифра ще се увеличи с около 96 000. Намаляването на времето за пътуване се очаква да доведе до икономии за икономиката на стойност над 19 млн. евро за периода до 2020 г. Като отклонява пътници от другите видове транспорт, новата линия ще помогне за елиминирането на 90 000 тона емисии на CO2 на година, както и за намаляване на пътните злополуки и на разходите за транспортна поддръжка, което ще доведе до допълнителни икономии в размер над 8 млн. евро до 2020 г.
Общи инвестиции и финансиране от ЕС
Разширяването на системата на софийското метро беше един от най-големите транспортни проекти, подпомогнати от ЕС през периода на финансиране 2007—2013 г. По българската програма за транспорт бяха отпуснати 486 млн. евро (212,5 млн. евро от Кохезионния фонд и 273,5 млн. евро от Европейския фонд за регионално развитие) за три метро проекта. Съфинансирането от ЕФРР за софийското метро през периода 2014—2020 г. възлиза на 361 млн. евро. Това се равнява на общ финансов принос на ЕС на стойност 847 млн. евро за изграждането на софийското метро от 2007 г. досега.
Броят на списанието, може да намерите тук: http://ec.europa.eu/regional_policy/bg/projects/bulgaria/bulgarias-capital-expands-metro-network-reducing-congestion-and-benefiting-travellers