Проектът е одобрен от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. на 13.07.2011 г., а от Европейската комисия на 16.01.2012 г.
Срок:
Начало:
Август 2011 година
Край:
Март 2017 година
Бенефициент: ДП Национална компания ”Железопътна инфраструктура”
Бюджет*: 168 875 273,07 лв.
Общо БФП: 160 188 695,35 лв.
ЕС: 136 160 391,05 лв.
(69 617 702,48 евро)
* Бюджетът на проекта включва верифицираните допустими разходи по проекта в т.ч. БФП и съфинансиране от бенефициента
Проектът се финансира по приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по Транс-европейските и основни национални транспортни оси” на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Кратка информация за проекта:
Проектът „Модернизация на железопътния участък Септември – Пловдив“ успява да осъвремени железопътната инфраструктура, като увеличава линейната скорост по трасето до 160 km/h за пътнически влакове и до 200 km/h за влакове с накланящи се кошове (двойна железопътна линия). По този начин трасето е по-конкурентноспособно спрямо автомобилните пътища. Увеличавайки капацитетът му, се увеличава и безопасността на мрежата. С инсталирането на Европейска система за контрол на влаковете (ETCS), за сигнализация и GSM-R комуникации , както и замяната на всички железопътни прелези с надлези и тунели.
Основните заинтересовани страни от проекта:
-
Пътниците и превозвачите на товари в железопътния транспорт, като трафикът се увеличава, съответно с 13 % и с 10 % след приключването на проекта;
-
Населението в региона (около 3,4 млн.), по-големите градски центрове (около 2,2 млн.), както и по протежение на железопътния коридор;
-
Регионалната икономика, град Пловдив – със своята значителна промишлена база;
-
Влаковите оператори – публични и частни.
Железопътната линия от София до Пловдив през Септември е част от коридор от железопътната трансевропейска транспортна мрежа, както и от коридора към Южен Кавказ и Централна Азия.
Местоположение
Мястото на изпълнение на проекта е Южен централен, област: Пловдив, Пазарджик, община Септември, Стамболийски.
Технически параметри на проекта
- Увеличаване на линейната скорост до 160 km/h;
- Повторно изграждане на железопътната линия в рамките на досегашното трасе
- Подобряване на мостовете, включително реконструкция на един от тях, така, че да се позволи по-висока линейна скорост
- Замяна на четири пътни прелеза по трасето с надлези;
- Инсталиране на нова електронна система за сигнализация;
- Оптичен кабел и GSM-R радио оборудване по цялото трасе между София и Пловдив;
- Модерни системи за информиране на пътниците на гарите.
Основни дейности по проекта
Модернизацията на обекта включи проектиране на строителните работи и тяхното изпълнение без напускане на границите на съществуващото трасе на железопътната линия и по-конкретно:
- Геоложки, хидроложки, геодезични и др. обследвания и измервания в участъците, подлежащи на модернизация;
- Проектиране на модернизацията и изграждане на долното и горното строене на трасето на двойната жп линия за целия участък Септември – Пловдив, позволяващи предвидената проектна скорост;
- Проектиране и полагане на нови горно строене и жп стрелки в гарите, по главните коловози, както и по второстепенните;
- Работни дейности по системата на контактната мрежа и секционните постове (включително реконструкция на тягова подстанция Преслав и секционен пост Пазарджик);
- Проектиране и изграждане / реконструкция на съоръженията за пресичане на железопътната линия и обслужване на пътници и пешеходци (пешеходни подлези, надлези и др.) съобразени с изискванията за обслужване на хора с увреждания (изискването се отнася за всички гари и спирки включени в проекта);
- Дейности по опазване на околната среда;
- Проектиране и изграждане на системи и сигнализация в участъка Септември – Пловдив и телекомуникации София – Пловдив.
Показатели за реализация на проекта
Изградени железопътни линии: 122,118 км.
Модернизирани коловозни развития на гарите: 5 бр.
Гара Септември: 1 бр.
Гара Пазарджик: 1 бр.
Гара Огняново: 1 бр.
Гара Стамболийски: 1 бр.
Гара Тодор Каблешков: 1 бр.
Изградена контактна мрежа: 146,376 км
Ремонтирани и модернизирани мостове: 23 бр.
Подмяна на стълбовете на контактната мрежа: 2116 бр.
Подновена сигнализация на гари: 3 бр.
Инсталирани GSM-R базови станции и антени (София-Пловдив): 15 бр.
Положени оптични кабели от София до Пловдив: 184 км
Изградена ETCS Level 1 за участъка Септември-Пловдив: 1 бр.
Инсталирана телекомуникационна апаратура на гари: 16 бр.