Проектът е одобрен от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. с Решение № ОПТ-32/30.09.2011 г.
Срок: Проектът е планиран да приключи на 01.05.2014 г.
Бенефициент: Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“
Бюджет: Обща стойност на проекта: 42 318 622,36 лв.
Отпусната БФП по ОП „Транспорт”: 35 378 913,72 лв. с ДДС
Източници на БФП:
Европейски фонд за регионално развитие: 30 072 076,66 лв.
Национално съфинансиране: 5 306 837,06 лв.
Средства осигурени от Бенефициента: 6 939 708,64 лв.
Проектът се финансира по приоритетна ос 4 „Подобряване на условията за корабоплаване по морските и вътрешно водните пътища” на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Цел на проекта
Общата цел на проекта е хармонизиране на информационните услуги за поддържане на управлението на трафика и транспорта по вътрешните водни пътища. Изпълнение на Директива 2005/44/ЕС. Като страна членка на Европейския съюз България има задължението да изгради RIS система, която представлява част от трансевропейска мрежа, относно техническите насоки при планирането, въвеждането и оперативното използване на речните информационни услуги (RIS) с цел осигуряване на ефективно и безопасно корабоплаване по вътрешните водни пътища.
Специфични цели на проекта са:
- Изграждане на Телекомуникационната инфраструктура на речната информационна система в българската част на река Дунав – БУЛРИС, която да осъществява пълен и непрекъснат пренос на всички данни и глас от станция „Флорентин” до станция „Силистра” и до RIS център;
- Създаване на условия за осигуряване на взаимодействие с останалите информационни системи, обслужващи останалите видове транспорт;
- Изграждане на съвременна модерна сграда на РИС център в България.
Местоположение
Териториалният обхват на проекта e Република България, по протежението на река Дунав на територията на областите Видин; Монтана; Враца; Плевен; Велико Търново; Русе и Силистра.
Функции на Речна информационна система (РИС)
РИС е концепция на хармонизирани информационни услуги за поддържане и управление на трафика по вътрешните водни пътища и взаимодействията с други видове транспорт. Целта е да се оптимизират транспортните операции чрез ефективен обмен на информация, предоставяне на предимства за вътрешно плаване и позволява интегрирането в интермодални логистични вериги.
Концепцията се основава на използването на информация за корабите и за движението по пътищата (река, езеро или канал) (Европейска комисия, 2005 г.). РИС се състои от информационни технологии и телекомуникационна инфраструктура:
- Вътрешни електронни навигационни карти (ENC вътрешни) и вътрешни електронни карти и информационна система (вътрешна ECDIS);
- Интернет приложения за известия до корабните водачи;
- Електронни доклади от корабните системи, наблюдение и проследяване на корабите, технологии (като автоматично разпознаване Система - АИС);
- Заявления за оптимизиране на разхода на гориво и т.н. (SPIN-TN, 2006). Съгласно чл.7 (4) Наредбата Българската речна информационна система се състои от поддържаща инфраструктура и:
- Система, осигуряваща данни за корабите и корабопритежателите;
- Система за получаване на електронни доклади от корабите;
- Система, осигуряваща електронни навигационни карти за частта на българския участък на р. Дунав от км 374,100 до км 610,000, изготвени от ИА "ППД";
- Информационна база данни за водните нива и фарватера, подпомагаща корабоплавателите - потребители на българските речни информационни услуги;
- Система за откриване и проследяване на кораби в българския участък на р. Дунав;
- Връзки към системите за управление на транспорта и търговските дейности;
- Система, осигуряваща известия до корабоплавателите.
Проектът предлага да бъдат решени следните задачи:
- Изграждането на необходимата инфраструктура в 16 комуникационни точки, разположени по протежението на р.Дунав и 1 резервиращ център, ситуиран в гр. Варна.
- Изграждане на Речен информационен център РУСЕ. За първи път в България ще се изгражда подобна сграда.
- Разширяване на обхвата на услугите и системата.
- Внедряване на нови технологии за усъвършенстване на системата, нормативно обусловени в нова директива през 2012 г.
С реализирането на проекта ще бъде изградена Системата за речни информационни услуги, която събира, обработва, контролира и разпространява геодезични, хидрографични, морфологични, хидрологични, метеорологични и статистически данни, отнасящи се до плаването по река Дунав. Изграждането на РИС системата и предоставянето на пълния обем услуги ще доведе до преодоляване на затрудненията при преминаване на критичните участъци в района и повишаване нивото на безопасност на корабоплаването, което ще направи вътрешно водния транспорт по р. Дунав по-ефективен и ще допринесе за опазването на околната среда.
Изпълнители по проекта
„Геоком – М“ ЕООД – стойност на договора 4 400,00 лв. без ДДС;
„МГ – АРХ“ ЕООД – стойност на договора 19 000,00 лв. без ДДС;
„Нера Нетуъркс АС – Клон България“ – стойност на договора 10 320,00 лв. без ДДС;
„Обединение Булрис 2009“ АД – стойност на договора 11 289 440,00 лв. без ДДС;
„Дихрис 99“ ООД – стойност на договора 42 000,00 лв. без ДДС;
СД „Аруид – Панайотови и Сие“ – стойност на договора 23 000,00 лв. без ДДС;
„Сървей груп“ ООД – стойност на договора 1 350,00 лв. без ДДС;
„Геотехника АБС“ ООД – стойност на договора 3 700,00 лв. без ДДС;
„Иво Петров – архитекти“ ООД – стойност на договора 48 500,00 лв. без ДДС;
„Геотехника АБС“ ООД – стойност на договора 48 500,00 лв. без ДДС;
Брошура.pdf (2.28 MB)
Снимков материал