Договорените средства по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. (ОПТТИ 2014-2020 г.) са над 1,5 млрд. евро (87% от общия финансов ресурс по програмата). Платените разходи са 19% от общия финансов ресурс и възлизат на 365 млн. евро.
Това каза ръководителят на Управляващия орган на програмата инж. Галина Василева по време на годишната конференция „Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2018 – кохезия и свързаност“, организирана от Градът медиа груп.
Тя представи актуалния статус на проектите с европейско финансиране от ОПТТИ 2014-2020 и Механизма за свързана Европа, както и предизвикателствата при изпълнението на „големите“ транспортни проекти.
В началото на 2019 г. Европейската Комисия ще направи оценка на междинните резултати, постигнати по оперативните програми, които касаят напредъка на проектите и сертифицираните средства към края на 2018 г.
В транспортния сектор към момента е идентифициран риск за неизпълнение на сертифицираните средства по Приоритетна ос I, която финансира жп проектите, посочи Галина Василева.
По думите й четири от шестте големи проекта по ОПТТИ са одобрени от Европейската комисия, а два са в процес на подготовка - Лот 3.2 на АМ „Струма“ и втора фаза на жп линията Пловдив – Бургас. За следващата многогодишна финансова рамка на ЕС ще настояваме за сектор „Транспорт“ да се запази грантовото финансиране, тъй като това са проекти с ниска финансова възвръщаемост на средствата и не са атрактивни за частни инвестиции, каза Галина Василева.
По Механизма за свързана Европа, в рамките на трите покани за набиране на проекти, защитихме целия финансов ресурс за България от 406 млн. евро. Те са разпределени между 13 публични и 2 частни бенефициента, като 90 % от тези средства са за железопътни проекти по основната TEN-T мрежа, посочи още тя.
Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев акцентира, че в последната една година в района на Западните Балкани се наблюдава интензивен процес на окрупняване на проектите и разглеждането им на коридорен принцип и България има сериозен принос за това. Той допълни, че в резултат на политиката за сближаване на страните от района, е получена подкрепа от Европейската комисия за изграждане на връзките София-Скопие и София-Ниш, както и на мултимодалния коридор Русе-Варна-Бургас-Александруполис-Кавала-Солун.
В рамките на няколко месеца подписахме меморандуми за сътрудничество с Македония, Сърбия и Гърция за изграждането на железопътната инфраструктура по тези коридори. Те са израз на силната политическа воля, паралелно и в координация да изграждаме липсващите връзки, с което ще гарантираме завършеност на коридорите и по-висока стойност на инвестициите, съобщи още Велик Занчев.