Проектът е одобрен от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Срок
Начало: 07.02.2011 г.
Край: 03.02.2017 г.
Официална церемония по откриване: 31.03.2017 г.
Бенефициент: ДП Национална компания ”Железопътна инфраструктура”
Бюджет*: 276 819 630,03 лв.
Общо БФП: 241 356 452,95 лв.
ЕС: 205 152 985,01 лв.
(104 893 055,64 евро)
* Бюджетът на проекта включва верифицираните допустими разходи по проекта в т.ч. БФП и съфинансиране от бенефициента
Проектът е финансиран по приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по Транс-европейските и основни национални транспортни оси” на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Кратка информация за проекта:
Целта на проекта е осъществяването на напълно рехабилитирана и електрифицирана железопътна линия между основните градски центрове Пловдив и Бургас. След завършването на проекта линията вече позволява развиването на максимална скорост от 160 км/ч, което води до увеличение на капацитета и значително намаляване на времетраенето на товарните и пътническите превози.
Основни заинтересовани страни от реализацията на проекта са:
- Пътниците и превозвачите на товари в железопътния транспорт. Трафикът бележи ръст съответно с 14 % и с 10 % след приключването на проекта;
- Населението в региона (около 1 900 000) – както в по-големите градски центрове (около 890 000), така и по протежение на железопътния коридор;
- Регионалната икономика, най-вече морското пристанище на Бургас с неговата нефтохимическа промишленост, други сектори на тежката промишленост, текстилния, селскостопанския и туристическия сектор;
- Влаковите оператори – публични и частни
Местоположение
Мястото на изпълнение на проекта е Югоизточен район.
Железопътната линия Пловдив – Бургас е част от коридор към Южен Кавказ и Централна Азия.
Технически параметри на проекта
Проектът „Рехабилитация на железопътната инфраструктура в участъци от железопътната линия Пловдив – Бургас“ се отнася за следните участъци:
-
Михайлово – Калояновец км 82.883 - км 93.539 (Отсечка 1) и км 84+155-км 92+244 (Отсечка 2), дължина на трасето 10.656 км;
-
Стара Загора – Зимница км 106+949- км 198+198, дължина на трасето 91.249 км;
-
Церковски – Бургас км 217+210 – км 292+460, дължина на трасето 75.525 км.
Общата дължина на подновеното трасе е 177,4 км. В проекта е включена реконструкцията на ж.п. гарите в Стара Загора, Кермен и Ямбол, реконструкцията на моста над р. Тунджа и подмяната на сигнализацията на бургаския възел, инсталиране на нов контролен сигнализационен център и подмяна на системите за сигнализация на 5 гари между гара Дружба и гр. Бургас.
Основни дейности по проекта
-
Технически проект за долното и горното строене на железния път за скорост 100-160 км/ч, за системите на контактната мрежа и секционните постове, за системите за сигнализация и телекомуникации, както и за други от вече извършените дейности;
-
Проект за трасе на отсечката от междугарие Ямбол – Завой до междугарие Завой – Зимница за скорост 160 км/ч, включително и ново пресичане на река Тунджа с нов стоманобетонен мост за същата скорост.
-
За отсечката Карнобат – Бургас: подновяване на железния път, пресяване на баластовата призма и последващо добаластиране; рехабилитация (възстановяване) или изграждане на дренажните системи;
-
Земни работи, оздравителни мероприятия, оформяне на земното платно и постигане на проектната носимоспособност съгласно Техническите спецификации и полагане на предпазен пласт;
-
Рехабилитация (възстановяване) и изграждане на дренажните системи;
-
Рехабилитация на железопътните съоръжения;
-
Полагане на ново горно строене на железния път и стрелките с релси, стоманобетонни траверси с безподложно еластично скрепление и нов баласт;
-
Изпълнение на дейности по системите на контактната мрежа и секционните постове;
-
Извършени работи по системите за сигнализация и телекомуникации;
-
Ремонт на сгради;
-
Спазване на мерките по опазване на околната среда.
Резултати при успешно изпълнение на проекта
- Подновени жп линии по Транс европейската транспортна мрежа – 175 км;
- Спестено време за пътуване за година - 4,65 млн. евро;
- Подновен релсов път - 260,5 км;
- Подновена контактна мрежа – 305 км;
- Подновени коловозни развития в гари – 3 бр.;
- Подновени жп прелези – 18 бр.;
- Гари с подновена сигнализация – 5 бр.