Наименование на проекта: Разширение на метрото по отсечките: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара - пл. "Св. Неделя" - бул. "Черни връх"
Включва следните дейности по проекта: Разширяване на съществуващото метро в София с изграждане на нов участък, с дължина 6,4 км. и 7 метростанции.
Индикативна стойност на проекта: 185 193 801 евро
Източници на финансиране:
ЕФРР - 157 414 731 евро
Национално съфинансиране - 27 779 070 евро
Проектът се финансира по Приоритетна ос III
Разположение на трасето от Проекта, включен в ОП "Транспорт", върху схемата за развитие на линиите на метрото и в градската планировка.
Проектът за разширение на метрото в София е предвиден за финансиране от Оперативна програмата „Транспорт" 2007-2013 г. по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността на превозите на пътници и товари".
Участъкът, включен в Проекта, е с дължина 6,4 км и 7 метростанции. Трасето обхваща едно от най-натоварените направления на града и свързва централната градска част с основните транспортни възли на столицата - централна гара и централна автогара, основните входно - изходни артерии, с първата линия на метрото и с големите жилищни комплекси.
Максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ от ОП „Транспорт" е 185,19 млн. евро.
Бенефициент по проекта е „Метрополитен" ЕАД.
Реалната обща стойност на проекта, съгласно проведените открити процедури за избор на изпълнители, е 247,146 млн. евро.
Източниците на финансиране са разпределени както следва:
Безвъзмездна помощ от Европейския фонд за регионално развитие - 157,414 млн. евро;
Национално съфинансиране - 27,779 млн. евро;
Финансиране от Столична община - 61,952 млн. евро.
Изпълнители на проекта:
Договор за Обособена позиция I - „Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Св. Неделя - бул. Патриарх Евтимий" с дължина 3,8 км и 4 метростанции.
Изпълнители: Фирма „Доуш Иншаат ве Тиджарет" АД и „Старт Инженеринг" АД, „СК-13 Холд - Инг" АД
Стойност на договора: 168 283 126 евро
Договор за Обособена позиция II - „Бул. Патриарх Евтимий - НДК - бул. Черни връх" с дължина 2,7 км и 3 метростанции .
Изпълнители: Обединение на „Трейс груп холд"АД, „Трейс - София" ЕАД и „СБ Инженеринг"АД
Стойност на договора: 72 583 011 евро
Договор за Инженер-Консултант
Изпълнител: „СИСТРА"АД (Франция) лидер в Консорциум: „СИСТРА България" - „Инфрапроект консулт"ООД - „Метроконсулт БГ"ЕООД
Стойност на договора: 6 279 160 евро
Начало на изпълнение на проекта - 1 декември 2008г.
Срок за изпълнение на проекта - 45 месеца
Основните обществени ползи от реализацията на проекта са:
бърза и ефективна връзка на големите жилищни комплекси с централната градска част;
интермодални връзки с основните транспортни пунктове на града - Централна ж.п.гара, Централна автогара и входно-изходни артерии;
намаление на времетраенето на пътуването от бул. „Черни връх" до Пътен възел „Надежда" от сегашните 40-50 мин. на 10 мин, или спестено време за пътуване над 30 хил.часа дневно;
значителен брой превозени пътници в участъка от проекта - над 90 хил.пътника дневно;
облекчаване на трафика в централната градска част и намаляване на превозните средства на масовия градски транспорт;
намаление на вредните газове, изхвърляни от двигателите с вътрешно горене, в т.ч. парникови, с над 11,5 хил.тона годишно;
снижение на себестойността на пътуванията с обществения транспорт и реализиране на значителен икономически ефект за града;
развитие на ролята на метрополитена като гръбнак на масовия градски транспорт на столицата.
Очакваният социално-икономически ефект от реализацията на проекта възлиза на около 55 млн. евро годишно.
Средни скорости на пътуванията с отделните видове транспорт в София, в т. ч. с времето за качване и слизане на пътниците, Източник: „СКГТ-София" ЕООД
Видове транспорт | Средна скорост на пътуванията, км/ч |
Автомобилен Автобусен Тролейбусен Трамваен Метро | 18 16 (8 - 10 км/ч в час „пик") 15 (7 - 10 км/ч в час „пик") 15 (7 - 10 км/ч в час „пик") 41 (41 км/ч в час „пик", при максимална скорост - 80 км/ч.) |
Прогнозното облекчаване на трафика, при наличие на метро, в сравнение с трафика без метро, при етапното въвеждане в експлоатация на отделните участъци от извършваното разширението на метрото и реализацията на настоящия проект от ОП „Транспорт", съгласно ОУП и информация на Дирекция „Транспорт" на Столичната община, е над 15%.
Брой на превозваните пътници по участъци в час „пик" към въвеждане в експлоатация на участъците
Участък | МС 1 - МС 7 | МС 7 - МС 10 | МС 10 - МС 13 | МС 5-ІІ - МС 11-ІІ |
Година на въвеждане | 2006 | 2009 | 2009 | 2012 |
Дължина на участъка, км | 9,9 | 4,8 | 3,1 | 6,5 |
Пътникопоток в час „пик" | 20,758 | 16,664 | 16,809 | 24,000 |
Среден дневен пътникопоток | 78,393 | 62,933 | 63,480 | 90,638 |
Дял час „пик" | 0,26479 | 0,26479 | 0,26479 | 0,26479 |
Участъкът от Проекта е ситуиран в градската планировка, така че да се осигури максимално удобен достъп до метростанциите, в зоната на пешеходната достъпност. Организацията на довеждащия транспорт е съобразена, с оглед осигуряване на удобно прекачване в района на метростанциите, които са проектирани с входове в местата с максимална концентрация на пътници и с удобни съоръжения (асансьори) за достъп на трудноподвижни пътници.
Зона на пешеходната достъпност и на довеждащия транспорт за участъка „Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Света Неделя - бул. Черни връх"