Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020

Разширение на метрото по отсечките: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. “Св. Неделя” – бул. “Черни връх”

[!] 19 март 2008

Наименование на проекта: Разширение на метрото по отсечките: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара - пл. "Св. Неделя" - бул. "Черни връх"

Включва следните дейности по проекта: Разширяване на съществуващото метро в София с изграждане на нов участък, с дължина 6,4 км. и 7 метростанции.

Индикативна стойност на проекта: 185 193 801 евро

Източници на финансиране:
ЕФРР - 157 414 731 евро
Национално съфинансиране - 27 779 070 евро

Проектът се финансира по Приоритетна ос III

2md.jpg

Разположение на трасето от Проекта, включен в ОП "Транспорт", върху схемата за развитие на линиите на метрото и в градската планировка.

Проектът за разширение на метрото в София е предвиден за финансиране от Оперативна програмата „Транспорт" 2007-2013 г. по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността на превозите на пътници и товари".

Участъкът, включен в Проекта, е с дължина 6,4 км и 7 метростанции. Трасето обхваща едно от най-натоварените направления на града и свързва централната градска част с основните транспортни възли на столицата - централна гара и централна автогара, основните входно - изходни артерии, с първата линия на метрото и с големите жилищни комплекси.

Максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ от ОП „Транспорт" е 185,19 млн. евро.

Бенефициент по проекта е „Метрополитен" ЕАД.

Реалната обща стойност на проекта, съгласно проведените открити процедури за избор на изпълнители, е 247,146 млн. евро.

Източниците на финансиране са разпределени както следва:

Изпълнители на проекта:

Договор за Обособена позиция I - „Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Св. Неделя - бул. Патриарх Евтимий" с дължина 3,8 км и 4 метростанции.

Изпълнители: Фирма „Доуш Иншаат ве Тиджарет" АД и „Старт Инженеринг" АД, „СК-13 Холд - Инг" АД

Стойност на договора: 168 283 126 евро

Договор за Обособена позиция II - „Бул. Патриарх Евтимий - НДК - бул. Черни връх" с дължина 2,7 км и 3 метростанции .

Изпълнители: Обединение на „Трейс груп холд"АД, „Трейс - София" ЕАД и „СБ Инженеринг"АД

Стойност на договора: 72 583 011 евро

Договор за Инженер-Консултант

Изпълнител: „СИСТРА"АД (Франция) лидер в Консорциум: „СИСТРА България" - „Инфрапроект консулт"ООД - „Метроконсулт БГ"ЕООД

Стойност на договора: 6 279 160 евро


Начало на изпълнение на проекта - 1 декември 2008г.

Срок за изпълнение на проекта - 45 месеца

Основните обществени ползи от реализацията на проекта са:

Очакваният социално-икономически ефект от реализацията на проекта възлиза на около 55 млн. евро годишно.

Средни скорости на пътуванията с отделните видове транспорт в София, в т. ч. с времето за качване и слизане на пътниците, Източник: „СКГТ-София" ЕООД

Видове транспортСредна скорост на пътуванията, км/ч
Автомобилен
Автобусен
Тролейбусен
Трамваен
Метро
18
16 (8 - 10 км/ч в час „пик")
15 (7 - 10 км/ч в час „пик")
15 (7 - 10 км/ч в час „пик")
41 (41 км/ч в час „пик", при максимална скорост - 80 км/ч.)

Прогнозното облекчаване на трафика, при наличие на метро, в сравнение с трафика без метро, при етапното въвеждане в експлоатация на отделните участъци от извършваното разширението на метрото и реализацията на настоящия проект от ОП „Транспорт", съгласно ОУП и информация на Дирекция „Транспорт" на Столичната община, е над 15%.

Брой на превозваните пътници по участъци в час „пик" към въвеждане в експлоатация на участъците

Участък
МС 1 - МС 7
МС 7 - МС 10
МС 10 - МС 13
МС 5-ІІ - МС 11-ІІ
Година на въвеждане
2006
2009
2009
2012
Дължина на участъка, км
9,9
4,8
3,1
6,5
Пътникопоток в час „пик"
20,758
16,664
16,809
24,000
Среден дневен пътникопоток
78,393
62,933
63,480
90,638
Дял час „пик"
0,26479
0,26479
0,26479
0,26479

Участъкът от Проекта е ситуиран в градската планировка, така че да се осигури максимално удобен достъп до метростанциите, в зоната на пешеходната достъпност. Организацията на довеждащия транспорт е съобразена, с оглед осигуряване на удобно прекачване в района на метростанциите, които са проектирани с входове в местата с максимална концентрация на пътници и с удобни съоръжения (асансьори) за достъп на трудноподвижни пътници.

2md_c.jpg

Зона на пешеходната достъпност и на довеждащия транспорт за участъка „Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Света Неделя - бул. Черни връх"