Проектът е одобрен от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Срок:
Начало: 02.12.2008 г.
Край: 16.01.2013 г.
Бенефициент: „Метрополитен“ ЕАД
Бюджет*: 562 137 346,56 лв.
Общо БФП: 451 644 787,56 лв.
ЕС: 383 898 069,43 лв.
(196 283 966,10 евро)
* Бюджетът на проекта включва верифицираните допустими разходи по проекта в т.ч. БФП и съфинансиране от бенефициента
Проектът се финансира по приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по Транс-европейските и основните национални транспортни оси" на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Кратка информация за проекта:
Главната цел е развитие на метрото като основна транспортна система за гр. София, свързана с транспортните елементи на транс-европейски коридори, както и с регионални и национални транспортни мрежи, по-специално железопътните, с метростанциите на централната жп гара и жп гара „Дружба“.
Етап II – Разширение на метродиаметър 2 на метрото с 4,2 км и 4 метростанции между ж.к. „Обеля“ и пътен възел „Надежда“ (Лот 1) и разширение на линия 1 на метрото с 2,5 км между ж.к. Младост 1 и бул. „Цариградско шосе“ и 2 подземни метростанции (Лот 2). Лот 1 включва и изградената връзка с депо за обслужване на влаковете в ж.к. Обеля.
Местоположение
Югозападен Район, област: София – град, община: Столична
Схеми на Лот 1 и Лот 2 от Етап II
Технически параметри на проекта
Проектът включва два самостоятелни от техническа и географска гледна точка лота:
- Лот 1 „Обеля – Надежда“– с дължина 4,19 км, от които 1,3 км надземно и 2, 9 км подземно трасе, както и четири нови метростанции: „Ломско шосе“, „Бели Дунав“, „Надежда“ и „Хан Крум“. Под бул. „Ломско шосе“ е изграден буферен паркинг с 600 паркоместа.
- Лот 2 „Младост I – Цариградско шосе“ – с дължина 2,5 км, от които 2,2 км са участъков тунел. Той включва изграждането на 2 подземни метростанции – „Младост III” и „Цариградско шосе“, както и буферен паркинг с дължина 0,3 км на бул. „Цариградско шосе“ (с 1300 паркоместа).
Инфраструктурата за двата лота включва тунели между метростанциите, железопътни релси, електроснабдителни системи, охранителни инсталации, комуникации и диспечерски контрол.
Заедно с изграждането на тунелите, релсите, метростанциите и паркингите, като част от този главен проект са закупени 18 метровлака.
Основни дейности по проекта
- Планиране и проектиране;
- Строителство и изграждане;
- Машини и съоръжения (в т.ч. Подземен гараж);
- Закупуване на подвижен състав;
- Надзор по време на строителство.
ж.к. Младост І - ж.к.Младост ІІІ - бул. Цариградско шосе
Основният изпълнител на участъка е „Обединение Метро Младост”
Информация за новите влакове:
-
Доставката на влаковете е извършена по Етап ІІ на „Проект за разширение на метрото в София”, изпълняван по Оперативна програма „Транспорт” с финансиране от Кохезионния фонд на Европейския съюз, с местно съфинансиране.
-
Съгласно договора за доставка, до края на месец ноември 2012 г. са доставени 18 метровлака с капацитет 1100 пътника всеки.
-
Доставката бе извършена по график и влаковете вече превозват пътници.
По-рано от предвиденото е произведено и доставено, цялото оборудване от основния контрагент на производителя, което гарантира своевременното завършване на договора.
-
Влаковете са кооперирано производство на “Метровагонмаш” АД и “Хитачи”. Купето и талигите с колоосите са производства на “Метровагонмаш”, а двигателите, силовата електроника и управлението са производство на японската фирма “Хитачи”. Двигателите са с рекуперация (възстановяване) на енергия в енергосистемата на метрото при движение по инерция и в спирачен режим т.е. в тези случаи те работят като генератори на ток. В резултат разхода на ел. енергия при тях е с около 25% по-малка от тази изразходвана от влакове с обикновени двигатели.
-
Купето е от неръждаема стомана, поради което не корозира и е с по-дълъг срок на годност. Влакът е снабден със съответните съвременни системи за автоблокировка, автоматично регулиране на скоростта и др.
Резултати след успешно изпълнение:
Изградени метро линии – 6,7 км;
Изградени метро станции – 6 бр.