Работата по усвояване на средствата от Европейския съюз, съвместното сътрудничество и натрупаният опит, бяха сред основните теми на работната среща, която се проведе днес между министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, министъра по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев и румънския министър по европейските въпроси Леонард Орбан.
Според румънския министър през последните години България се справя много успешно с инфраструктурните проекти, които изпълнява по Оперативна програма „Транспорт”. „В основата на добрите резултати, които постигаме стои много усилена работа”, каза министър Ивайло Московски. По думите на министър Томислав Дончев това е основната причина за рязкото увеличаване на усвоените средства. През 2009 г. разплатените средства по ОП „Транспорт” са били под 1% а днес те са над 30%.
„С тези средства се модернизират стотици километри железопътни линии, изграждат се магистрали, скоростни пътища, разширява се столичното метро, инвестира се в пристанища”, каза министър Ивайло Московски. Той подчерта, че се разчита приоритетно на собствения административен капацитет за справяне с възникналите проблеми. „Екипите по управление на проектите най-често действат в рамките на конкретния бенефициент, още повече, че по този начин предвидените пари за тази дейност остават при хората, които са готвили проекта и по този начин те се мотивират допълнително”, обясни Московски.
Леонард Орбан запозна българските си колеги с някои от проблемите, които срещат в работата с европейските проекти. „Към момента имаме около 115 приоритетни проекта, а не разполагаме с достатъчен ресурс, за да ги реализираме едновременно”, каза той. Министър Московски обясни, че в България се работи на принципа да се дава път на тези, които имат най-добра проектна готовност. „Този подход даде много добри резултати през последните 3 години и вече сме договорили над 92 % от бюджета на програмата”, допълни той.
Министър Орбан обясни, че в неговата страна проблеми срещат и с фирмите-изпълнители, като най-често се допускат закъснения и се правят опити за оскъпяване на проектите. Българските министри бяха категорични, че този проблем може да бъде решен само с повече проверки на място и силна ангажираност на най-високо ниво, като за пример бе даден българският министър-председател.