ПроектиМедииКонтактиОперативна програма "ТРАНСПОРТ" 2007-2013

Начало / Оперативна програма "ТРАНСПОРТ" 2007-2013 / Приоритетни оси / Приоритетна ос III / Одобрени инфраструктурни проекти

Разширение на метрото по отсечките: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. “Св. Неделя” – бул. “Черни връх”

[!] 19 март 2008 A+AA-

Наименование на проекта: Разширение на метрото по отсечките: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара - пл. "Св. Неделя" - бул. "Черни връх"

Включва следните дейности по проекта: Разширяване на съществуващото метро в София с изграждане на нов участък, с дължина 6,4 км. и 7 метростанции.

Индикативна стойност на проекта: 185 193 801 евро

Източници на финансиране:
ЕФРР - 157 414 731 евро
Национално съфинансиране - 27 779 070 евро

Проектът се финансира по Приоритетна ос III

2md.jpg

Разположение на трасето от Проекта, включен в ОП "Транспорт", върху схемата за развитие на линиите на метрото и в градската планировка.

Проектът за разширение на метрото в София е предвиден за финансиране от Оперативна програмата „Транспорт" 2007-2013 г. по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността на превозите на пътници и товари".

Участъкът, включен в Проекта, е с дължина 6,4 км и 7 метростанции. Трасето обхваща едно от най-натоварените направления на града и свързва централната градска част с основните транспортни възли на столицата - централна гара и централна автогара, основните входно - изходни артерии, с първата линия на метрото и с големите жилищни комплекси.

Максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ от ОП „Транспорт" е 185,19 млн. евро.

Бенефициент по проекта е „Метрополитен" ЕАД.

Реалната обща стойност на проекта, съгласно проведените открити процедури за избор на изпълнители, е 247,146 млн. евро.

Източниците на финансиране са разпределени както следва:

  • Безвъзмездна помощ от Европейския фонд за регионално развитие - 157,414 млн. евро;

  • Национално съфинансиране - 27,779 млн. евро;

  • Финансиране от Столична община - 61,952 млн. евро.

Изпълнители на проекта:

Договор за Обособена позиция I - „Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Св. Неделя - бул. Патриарх Евтимий" с дължина 3,8 км и 4 метростанции.

Изпълнители: Фирма „Доуш Иншаат ве Тиджарет" АД и „Старт Инженеринг" АД, „СК-13 Холд - Инг" АД

Стойност на договора: 168 283 126 евро

Договор за Обособена позиция II - „Бул. Патриарх Евтимий - НДК - бул. Черни връх" с дължина 2,7 км и 3 метростанции .

Изпълнители: Обединение на „Трейс груп холд"АД, „Трейс - София" ЕАД и „СБ Инженеринг"АД

Стойност на договора: 72 583 011 евро

Договор за Инженер-Консултант

Изпълнител: „СИСТРА"АД (Франция) лидер в Консорциум: „СИСТРА България" - „Инфрапроект консулт"ООД - „Метроконсулт БГ"ЕООД

Стойност на договора: 6 279 160 евро


Начало на изпълнение на проекта - 1 декември 2008г.

Срок за изпълнение на проекта - 45 месеца

Основните обществени ползи от реализацията на проекта са:

  • бърза и ефективна връзка на големите жилищни комплекси с централната градска част;

  • интермодални връзки с основните транспортни пунктове на града - Централна ж.п.гара, Централна автогара и входно-изходни артерии;

  • намаление на времетраенето на пътуването от бул. „Черни връх" до Пътен възел „Надежда" от сегашните 40-50 мин. на 10 мин, или спестено време за пътуване над 30 хил.часа дневно;

  • значителен брой превозени пътници в участъка от проекта - над 90 хил.пътника дневно;

  • облекчаване на трафика в централната градска част и намаляване на превозните средства на масовия градски транспорт;

  • намаление на вредните газове, изхвърляни от двигателите с вътрешно горене, в т.ч. парникови, с над 11,5 хил.тона годишно;

  • снижение на себестойността на пътуванията с обществения транспорт и реализиране на значителен икономически ефект за града;

  • развитие на ролята на метрополитена като гръбнак на масовия градски транспорт на столицата.

Очакваният социално-икономически ефект от реализацията на проекта възлиза на около 55 млн. евро годишно.

Средни скорости на пътуванията с отделните видове транспорт в София, в т. ч. с времето за качване и слизане на пътниците, Източник: „СКГТ-София" ЕООД

Видове транспортСредна скорост на пътуванията, км/ч
Автомобилен
Автобусен
Тролейбусен
Трамваен
Метро
18
16 (8 - 10 км/ч в час „пик")
15 (7 - 10 км/ч в час „пик")
15 (7 - 10 км/ч в час „пик")
41 (41 км/ч в час „пик", при максимална скорост - 80 км/ч.)

Прогнозното облекчаване на трафика, при наличие на метро, в сравнение с трафика без метро, при етапното въвеждане в експлоатация на отделните участъци от извършваното разширението на метрото и реализацията на настоящия проект от ОП „Транспорт", съгласно ОУП и информация на Дирекция „Транспорт" на Столичната община, е над 15%.

Брой на превозваните пътници по участъци в час „пик" към въвеждане в експлоатация на участъците

Участък
МС 1 - МС 7
МС 7 - МС 10
МС 10 - МС 13
МС 5-ІІ - МС 11-ІІ
Година на въвеждане
2006
2009
2009
2012
Дължина на участъка, км
9,9
4,8
3,1
6,5
Пътникопоток в час „пик"
20,758
16,664
16,809
24,000
Среден дневен пътникопоток
78,393
62,933
63,480
90,638
Дял час „пик"
0,26479
0,26479
0,26479
0,26479

Участъкът от Проекта е ситуиран в градската планировка, така че да се осигури максимално удобен достъп до метростанциите, в зоната на пешеходната достъпност. Организацията на довеждащия транспорт е съобразена, с оглед осигуряване на удобно прекачване в района на метростанциите, които са проектирани с входове в местата с максимална концентрация на пътници и с удобни съоръжения (асансьори) за достъп на трудноподвижни пътници.

2md_c.jpg

Зона на пешеходната достъпност и на довеждащия транспорт за участъка „Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Света Неделя - бул. Черни връх"

YouTube icon Instagram icon google plus icon

Новини

НОВА ИНТЕРНЕТ СТРАНИЦА НА ОПТТИ +

13 март 2019

Нова интернет страница на ОПТТИ https://www.eufunds.bg/bg/optti

От началото на 2019 г. актуалната информация за Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) се публикува в под-сайт Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" на Единния информационен портал на европейските структурни и инвестиционни фондове www.eufunds.bg.

В следващия програмен период с европейско финансиране метрото ще свърже центъра с кварталите Левски и Слатина +

19 декември 2018

Днес беше проведена инспекция на две от бъдещите метростанции от Етап I на Линия 3 на метрото в София – метростанция „Бул. „България“ и метростанция „Красно село“, и участъка между тях. Това е първият участък от Етап...

Лот 3.3. на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански беше открит предсрочно +

17 декември 2018

Днес официално бе открит Лот 3.3 на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански. Участъкът е с обща дължина 23,6 км и е част от проект „Автомагистрала „Струма” – Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел Железница“ С...