Между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и консорциум „ШГВ" (обединение от фирмите „Шуслер план", „Гама Мениджмънт" АД и „Вектор Бул" ООД) беше подписан договор за изпълнение с предмет „Изготвяне на стратегия за внедряване на технически спецификации за оперативна съвместимост за конвенционалната железопътна система в Република България".
Договорът с консорциум „ШГВ" е на стойност 395 хиляди лева (без ДДС), а срокът му за изпълнение е девет месеца. Разходите по договора ще бъдат финансирани по Приоритетна ос 5 „Техническа помощ" на Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г. със средства от Европейския фонд за регионално развитие .
С изпълнението на договора се цели както изготвяне на стратегията, така и разработването на дългосрочен план за внедряване на техническите спецификации за оперативна съвместимост на трансевропейската конвенционална железопътна система в България, в съответствие със законодателството на Европейския съюз.
Терминът „оперативна съвместимост" („Interoperability") е дефиниран в Договора от Маастрихт (чл.155) като техническа хармонизация с цел осигуряване на безпрепятствено движение по единната европейска транспортна мрежа.
Оперативната съвместимост на железопътната система в рамките на Общността е способността на дадена железопътна система да позволява безопасно и непрекъснато движение на влакове, които постигат необходимите нива на работа на тези линии. Тази способност зависи от всички регулаторни, технически и експлоатационни условия, които трябва да бъдат спазени, за да задоволят съществените изисквания.
Условията за постигане на оперативна съвместимост в трансевропейските железопътни системи, в т.ч и в железопътната система на Република България, се отнасят до проектирането, конструирането, въвеждането в експлоатация, разширяването, обновяването, експлоатацията и поддръжката на частите от системата, а също и професионалната квалификация и условията за безопасност и опазване на здравето на персонала, който допринася за експлоатацията и поддържането й.
В обхвата на подписания договор, освен основния акцент - всички публикувани и действащи технически спецификации за оперативна съвместимост (ТСОС) на конвенционалната железопътна система, са включени и „трансверсалните" ТСОС - „Безопасност в железопътните тунели" и „Лица с намалена подвижност", които са приложими и за високоскоростни, и за конвенционални линии.
Към настоящия момент от общата разгъната дължина на националните железопътни линии са електрифицирани 4 904 км (67 %). По гъстота на железопътните линии Република България заема шесто място сред страните от Европейския съюз. В по-голямата си част железопътните линии от националната железопътна мрежа са изградени в средата на ХХ век, поради което геометричните им параметри, конструкция и съоръжения позволяват движение със скорости до 100 км/ч. Съществената част от съоръженията за безопасност, електрозахранване и телекомуникация на националната железопътна система са пуснати в експлоатация в периода 1965 г. - 1985 г.