Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията и ръководител на Управляващия Орган на Оперативна програма „Транспорт” Ивайло Московски участва на пускането в експлоатация на новите метровлакове, които бяха закупени със средства от Оперативна програма „Транспорт”.
На събитието присъстваха още кметът на Столична община Йорданка Фандъкова, изпълнителният директор на „Метрополитен” ЕАД Стоян Братоев, инженери, проектанти и др.
„Първите 12 влака за метрото ще бъдат въведени в експлоатация до края на месец август, а останалите 6 – до края на месец ноември”, каза министър Московски. „Капацитетът на всеки от тях е 1100 пътника и са кооперирано производство между руския завод “Метровагонмаш” и японската фирма „Хитачи”, допълни той. По думите му новите влакове са много по-икономични, тъй като двигатели им са специално оборудвани и при движение по инерция и в спирачен режим работят като генератори. „В резултат разхода на електроенергия при тях е с около 25% по-малка от тази изразходвана от влакове с обикновени двигатели”, обясни Ивайло Московски.
„Договорът за новите влакове е на стойност над 153 млн. лв. и се финансира по Оперативна програма „Транспорт”, допълни министърът. Той обясни, че доставките вървят по график и вече са доставени 8 влака, 2 се транспортират, а за други два тече процедура на приемане в завода на производителя.
Министър Московски и кметът Фандъкова направиха и инспекция на строителните дейности на втория лъч на метрото. Те пропътуваха разстоянието между метростанция „Сердика” и метростанция „Надежда” и се запознаха с напредъка по обекта. „Към този момент е постигнато над 95% изпълнение в участъка Надежда – кв. Лозенец”, каза Ивайло Московски. По думите му и останалата част на трасето е във финална фаза на изпълнение и цялата линия от кв. „Лозенец” до кв. „Обеля” се очаква да бъде пусната в експлоатация в края на август.
„Натрупаният опит и механизмът за закупуване на нови влакове ще бъде приложен и за БДЖ” отбеляза министър Ивайло Московски. Според него проектът за столичното метро е показал, че когато е налице изградена нова инфраструктура, Европейският съюз би финансирал и закупуването на нов подвижен състав. „Надявам се токова успешно да се възползваме от финансиране и за нови влакове на БДЖ”, допълни той.
Проектът за разширение на столичното метро се финансира по Оперативна програма „Транспорт”. В неговия първи етап е включен участъка „Надлез Надежда - пл. Св. Неделя - кв. Лозенец” с дължина