ПроектиМедииКонтактиОперативна програма "ТРАНСПОРТ" 2007-2013

Начало / Новини

Започна работата на тунелопробивната машина по проекта за разширение на метрото в София

6 април 2010 A+AA-
Започна работата на тунелопробивната машина по проекта за разширение на метрото в София

Днес беше даден официален старт на уникалната тунелопробивна машина „София" от министър-председателя на Република България Бойко Борисов, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков и кмета на гр. София Йорданка Фандъкова. Машината е изработена в Германия специално за проекта за разширение на метрото в гр. София, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г. Министър-председателят подчерта, че това е проект, който може да даде пример за управление на останалите проекти с финансиране от Европейските фондове, а кметът на София г-жа Фандъкова кръсти машината на името на града, като с това име тя ще продължи да бъде използвана на други бъдещи обекти от фирмата изпълнител - Доуш Иншаат Ве Тиджарет А.Д.

Механизираната тунелопробивната машина (ТПМ) осигурява най-безопасната технология за пробиване на тунели в света. Едновременно с това, с нея се ограничават затрудненията в трафика. ТПМ „София" е от типа механизиран щит с противоналягане, и е специално предназначена за меки почви с високо водно равнище, каквито са почвените условия в София.

След приемането й в завода на фирма „Херенкнехт", в провинция Баден - Вюртенбергер, машината е изцяло разглобена и превозена чрез пътен и речен транспорт, т. е. с камиони и кораби (по-тежките части достигат до 130 тона), а транспортирането отне 2 месеца. Първите елементи пристигнаха в София през януари 2010 г., а последният - през февруари 2010 г.

ТПМ е повторно сглобена на обекта в изпълнената стартова шахта до надлез „Надежда", като процесът продължи 2,5 месеца. Прокопаването на тунела от Обособена позиция I на проекта, участък „Пътен възел Надежда - бул. Патриарх Евтимий", ще продължи 15 месеца и ще завърши в края на юли 2011 г.

Външният диаметър на тунела ще бъде 9,4 м, което позволява и двата коловоза едновременно да бъдат разположени в него. Участъкът, в който ще е разположен двупътния тунел под бул. Мария Луиза и бул. Витоша, е с дължина 3,8 км. Средната дълбочина ще бъде 15 метра (мин. 9 м и макс. 23 м), като на ден средно ще се прокопават по 9 метра.

Дължината на ТПМ е 85 м, а общото й тегло 1600 т.

Цената на машината възлиза на 15 милиона евро, като тя е закупена от Изпълнителя на Обособена позиция I - "Доуш Иншаат Ве Тиджарет" А.Д.

При изграждането на тунела в една смяна ще работят 35 работника - 25 в тунела и 10 на стартовата шахта. Ще се работи непрекъснато, на 3 смени, 24 часа на денонощие, 7 дни в седмицата, без да се влияе на живота в столицата.

Снимка 1

Снимка 2

Снимка 3

YouTube icon Instagram icon google plus icon

Новини

НОВА ИНТЕРНЕТ СТРАНИЦА НА ОПТТИ +

13 март 2019

Нова интернет страница на ОПТТИ https://www.eufunds.bg/bg/optti

От началото на 2019 г. актуалната информация за Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) се публикува в под-сайт Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" на Единния информационен портал на европейските структурни и инвестиционни фондове www.eufunds.bg.

В следващия програмен период с европейско финансиране метрото ще свърже центъра с кварталите Левски и Слатина +

19 декември 2018

Днес беше проведена инспекция на две от бъдещите метростанции от Етап I на Линия 3 на метрото в София – метростанция „Бул. „България“ и метростанция „Красно село“, и участъка между тях. Това е първият участък от Етап...

Лот 3.3. на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански беше открит предсрочно +

17 декември 2018

Днес официално бе открит Лот 3.3 на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански. Участъкът е с обща дължина 23,6 км и е част от проект „Автомагистрала „Струма” – Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел Железница“ С...