Проектът е одобрен от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Срок:
Начало: 29.10.2010 г.
Край: 31.12.2015 г.
Бенефициент: Агенция „Пътна инфраструктура“
Бюджет*: 11 151 348,98 лв.
Общо БФП: 11 151 348,98 лв.
ЕС: 9 478 646,63 лв.
(4 846 355,07 евро)
*Бюджетът на проекта включва верифицираните допустими разходи по проекта в т.ч. БФП и съфинансиране от бенефициента
Проектът се финансира по приоритетна ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по Трансевропейските и основни национални транспортни оси” на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Кратка информация за проекта:
Южната дъга на СОП се явява естествено продължение на АМ „Люлин” и връзката с АМ „Тракия” и АМ „Хемус” и е част от Коридор Ориент/Източно-средиземноморски, който на територията на Р България свързва Видин, София и ГКПП Кулата.
Разширяването на южната дъга протича на няколко етапа. Преди 1989 г. е разширен участък в близост до резиденция „Бояна“, включващ и пътен възел „Бояна“ във формата на пълна детелина. В периода 2007 - 2012 г. е разширен участъкът от Бояна до Младост, включващ пет пътни възела.
По-голямата част от дейностите, свързани с модернизацията на участъка са финансирани по проект, изпълняван от Агенция „Пътна инфраструктура“ по ОП „Регионално развитие“ 2007-2013 г. Дейностите, които са били недопустими по ОПРР (изграждането на големите съоръжения и изграждане/реконструкция на инженерни мрежи) са първоначално разплатени от Агенция „Пътна инфраструктура“ и са обособени в проект по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 и възстановени от програмата. Проектът обхваща два участъка, като строителните работи, които са Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013, са извършени само в Участък 2.
С изграждането на този участък от СОП се осигурява надеждна, комфортна, бърза и безопасна връзка освен между отделни квартали на столицата, така и връзката между автомагистралите „Тракия“, „Хемус“ и „Струма“. В допълнение на това, чрез изграждането на големите съоръжения и изграждане/реконструкция на инженерните мрежи в участъка се постига завършеност, като част от Коридор № 4 и параметрите на цялото трасе отговарят на изискванията за пътищата от Транс-европейската транспортна мрежа (TEN-T).
Намаляване на експлоатационните разходи за движение В резултат на изпълнението на проекта, оперативните разходи за поддръжка на участъка се увеличават почти 9 пъти, което се дължи на прехода към по-висок клас на пътя. Намаляването на оперативните разходи за движението на моторни превозни средства е, както следва: - За лекотоварните автомобили - 1,21% до 2015 г., и достига 5,04% до 2040 г. - За тежкотоварните автомобили - 0.96% до 2015 г., и достига 4,07% до 2040 г. Въздействието на проекта може да се обобщи по следния начин: Преди реализирането на проекта обходният път на гр. София в този участък бе с двулентов габарит, в недобро състояние и изключително интензивно движение, което създаваше сериозна опасност – особено при изпреварване съчетано с несъобразена скорост или секунда невнимание, които са основна причина за произшествията. В резултат на реализацията на проекта се постигна модернизация на важна част от СОП като градска магистрала и значително намаляване на пътните произшествия по новото трасе в резултат на по – големия габарит, както и увеличаване на капацитета на коридора. Постигнати резултати:
|