Начало / Новини

ЗАПОЧВА РАБОТАТА НА ТУНЕЛОПРОБИВНАТА МАШИНА ЗА ЛИНИЯ ТРИ НА МЕТРОТО В СОФИЯ

27 февруари 2017 A+AA-
ЗАПОЧВА РАБОТАТА НА ТУНЕЛОПРОБИВНАТА МАШИНА  ЗА ЛИНИЯ ТРИ НА МЕТРОТО В СОФИЯ

Днес беше даден старт на работата на тунелопробивната машина, която ще изгради тунелите между станциите от централния участък от Линия З на метрото в гр. София. Очаква се тя да изгради метро-тунелите по трасето и да бъде разглобена, и извадена от изходна шахта до метростанцията на театър „София" в края на 2018 година.

Проектът за изграждане на Линия 3 от софийското метро се финансира от Европейския съюз чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г., национално съ-финансиране и средства от Столична община. Изпълнител е консорциум от една чуждестранна и две български строителни фирми.

Третата линия на метрото ще свързва ж.к. „Овча купел" с центъра на града и с ж.к. „В. Левски", като трасето пресича централната градска част по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви" - Орлов мост – НДК.

Изпълнението на разширението на метрото е предвидено да се извърши на два етапа:

Първият етап е с дължина 7.8 км и 8 метростанции и включва трасето от бул. „Владимир Вазов“ през центъра до кв. Красно село. Общата стойност на първия етап възлиза на 398 млн. евро, в т.ч. 20% местно съ-финансиране и 15% финансиране от национален фонд.

Строителството на по-голямата част от първия етап (7 км и 7 метростанции) започна през януари 2016 г., а от декември 2016 г. започна и изпълнението на последната станция на този етап (при бул. „Владимир Вазов“) и на депото за обслужване на метросъставите. Физическото изпълнение на първия етап към 31.01.2017 год. е 21.12 %.

Вторият етап от строителството на линия 3 на метрото е с дължина 3,8 км и 4 метростанции и включва трасето от кв. Красно село до ж.к. Овча Купел, Околовръстното шосе и ж.п. линията „София – Перник“ в кв. Горна Баня.

За изпълнение на разширението на метрото в участъка от ул. „Житница“ до ж.к. Овча купел към момента са завършени тръжните процедури за избор на изпълнители и след приключване на отчуждителните процедури, се предвижда през м. април 2017 г. да започне изпълнението на договорите.

Общата стойност на етапа възлиза на 102 мил. евро, от които 68,5 мил. евро са безвъзмездна финансова помощ (БФП) по ОПТТИ 2014-2020 год. и 33,4 мил. евро съ-финансиране от Столична община. Началото на строителството е предвидено за месеците април – май 2017 г., а приключването на етапа - през есента на 2019 г.

Прогнозното натоварване с пътници на участъците от линията (Първи и втори етап на Линия 3) е над 130 хил. пътници дневно, като Линия 3 ще прави и интермодални връзки с основни входни артерии на града, както и с националната ж.п. мрежа в кв. Горна Баня, а чрез Линия 1 и Линия 2 на метрото - и с аерогара София, централната ж.п. и автогара София.

 

Поради изключително сложните инженерно-геоложки и хидрогеоложки условия в този участък, както и наличието на гъсто застрояване и голям брой подземни, надземни и наземни комуникации, за строителството на Линия 3 на метрото се изисква прилагането на технология, която да гарантира минимални деформации на терена, да има сравнително голяма скорост на напредък и да избягва разкриването на големи изкопи на натоварените централни булеварди на града.

За да бъдат изпълнени тези условия, ще бъде използвана технологията на т.нар. „Щитов метод" с механизирана тунелопробивна машина, с помощта на която се постига бърз напредък (10 – 20 м на ден).  Машината има нужда само от стартова и изходна шахта, в началото и в края на трасето, като по продължение на целия тунел не притеснява съществуващата инфраструктура.

По този начин по трасето на линията в централната градска част от бул. „Владимир Вазов“ до кв. Красно село с дължина 8 км и 8 метростанции се оформят строителни площадки само на малки участъци в района на станциите, без да се разкопават улиците в останалата част, където са тунелите.

Машината беше произведена през есента на 2016 г. специално за условията на проекта за разширение на софийското метро от водеща в тази област немска компания. Дължината на машината, заедно със съпътстващото оборудване, е над 180 м, а диаметърът — 9.4 м. Заедно със съпътстващото оборудване тежи над 1400 тона.

След приемането в завода на фирмата производител през м. ноември 2016 г., машината беше разглобена и транспортирана по вода с кораби до гр. Козлодуй по р. Рейн и р. Дунав, а от там – по суша до София. За сглобяването й бе използван специален мощен 600-тонен кран. През периода декември 2016 г. – февруари 2017 г. машината беше монтирана в стартовата шахта.

Схема на работа на тунелно пробивна машина:

Машината е произведена по специална спесификация, съобразена със специфичните условия на Линия 3 на метрото в София, т.е. меки оводнени слаби почви от типа на глини, чакъли и чакълести пясъци и високо ниво на подпочвените води. Тя се състои от работен орган в челото, стоманена черупка, система от двигатели, които движат работния орган, система от крикове за избутване на машината, устройство за монтаж на сегментите (еректор), съоръжение за поддържане на налягането в забоя, съоръжение за транспортиране на изкопания материал и съоръжение за инжектиране зад тунелната облицовка.

Последователността на работа е следната - при въртене на режещата глава се изкопават почвите в челото на машината, като изкопания материал попада в камера зад нея. От там почвата се смесва с течна суспензия и с помощта на шнек се натоварва на гумено-лентов транспортьор, по който се транспортира до повърхността. Едновременно с прокопаването машината се оттласква напред с помощта на определен брой хидравлични крикове от готовата облицовка на тунела зад нея.

Когато напредне 1,8 – 2,0 м хидравличните крикове се прибират и в освободеното пространство от вътрешната страна на черупката в задната чадст на машината се монтира пръстен от конструкцията, състоящ се от стоманобетонови сегмента (7 на брой). Сегментите се доставят с помощта на специални превозни средства от стартовата шахта до машината по вече изградения тунел. След това криковете отново започват да оттласкват машината от новия пръстен и режещата глава прекопава нови 1,8-2 м, след което процесът се повтаря отново. На 2 пръстена зад машината, едновременно с прокопаването на почвите в челото, върви инжектиране за да се уплътни празнината между сегментите и масива от почви около тунела (зоната, където е била черупката на машината). Планирания напредък на работата, съгласно графика, е средно 21 м в ден.

      DSC_0071.JPG DSC_0093.JPGDSC_0086.JPGDSC_0116.JPGDSC_0130.JPG